ÂŞIK PAŞA
ÂŞIK PAŞA
1272–1333 arsında yaşadığı ve yaşamı üzerinde fazla bilgi mevcut değildir.
Asıl adının Ali olduğu,Horosanlı Baba İlyas Soyundan Baba Muhlis'in oğlu olduğu bilinmektedir.Bir ara elçi olarak Mısır'a gittiği dönüşte Emir Çobaoğlu Timurtaş'ın vezirliğini yaptığı ,onun dizenlediği ayaklanma başarısızlığa uğrayınca ,Mısır'a kaçtığı belirtilir.Bir süre Mısır'da hapis yattığı,dönüşte Kırşehir'de hastalanarak öldüğü sanılmaktadır. Âşık Paşa çağının siyasal eylemlerine karışması ,Kırşehir'de kurduğu zaviyede Sünni inançlara uygun bir tasavvuf düşüncesini yaymıştır.
İyi bir öğrenim görmüştür.Güçlü bir ozan olmamasına karşın Türkçe'nin gücünü kavramış,Ulusal dile dayanan bir edebiyat kurmaya çalışmıştır.
Yazdıklarını halkın anlamasına verdiği önemi :
Gerçi kim söyledi bunda Türk dili
İlle malum oldu mana menzili
İlle malum oldu mana menzili
dizeleriyle dile getirir.Çağına egemen olan dil anlayışına da
Çün bileşin cümle yol menzillerin
Yirmegil sen Türkü Tacik dillerin
Yirmegil sen Türkü Tacik dillerin
Kamu dillerde var idi zabt ü usul
Bunlara düşmüş idi cümle ukül
Bunlara düşmüş idi cümle ukül
Türk diline kimsene bakmaz idi
Türkler'e hergiz gönül akmaz idi
Türkler'e hergiz gönül akmaz idi
Türk dahi iblmez idi ol dilleri
İnce yolu ol ulu menzilleri
İnce yolu ol ulu menzilleri
dizeleriyle eleştirir.
Âşık Paşa’nın en ünlü yapıtı. "Garibname " ve öbür yapıtları incelendiğinde ,öğretici olma kaygusunun ,sanatsal amaçlara üstün tutulduğu görülür.Ama bir mutasavvıf ve Türkçeci olarak kendinden sonra gelenleri etkilemiştir.Süleyman Çelebi'nin Mevlidi'nde Âşık Paşa'nın etkisi belirgindir.Şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmıştır.Yunus Emre biçimiyle yazdığı şiirleri de vardır.
Yunus emre etkisindeki İlahi ve gazelleri ,Abdülbaki Gölpınarlı'ca Yunus Emre ve Tasavvuf (1961) adlı kitapta toplanmıştır.Fakr-name,Vasf-ı hal,Hikâye ve Kimya Risalesi adlı mesnevileri de Agâh Sırrı Levent 'çe yayınlanmıştır.(1953–1954)
Yorumlar
Yorum Gönder