TANBURİ CEMİL BEY
TANBURİ CEMİL BEY
Türk Tanbur ve kemençe virtüözü, besteci (İstanbul 1871 ya da 1873 -ay.y
1916) On yaşından başlayarak kendi kendine keman ve kanun öğrendi.Daha sonra
Tanbur la ilgilendi.Kısa sürede bu çalgıda ustalaştı.Bir armatör olan
ağabeyinden kuramsal müzik ,Aleksan Efendi'den de nota öğrendi.Bilgisini daha
sonra tanıştığı ünlü müzikçilerden yararlanarak zenginleştirdi.Yirmi yaşına
gelmeden,geleneksel üslubu hiçe sayan bir tamburi olarak ünlendi.Bir yıl
Mülkiye'de okuduktan sonra Hariciye nezareti 'inde çalışmaya başladı.İşine çok
seyrek gidip geldiği halde,hayranları arasındaki paşalar,şehzadeler tarafından
korundu. 1890 larda yalnız İstanbul'da değil İmparatorluğun en uzak
yörelerinde, gelmiş geçmiş en büyük tanburi olarak ünü hızla yayıldı. İlerlemiş
sayılabilecek bir yaşta kemençeye başladı, çok geçmeden hocası Vasil'i gölgede
bıraktı. Plaklarını 1910 ların sonlarından başlayarak doldurdu.
Tanbur ve kemençe dışında büyük ustalıkla lavta ve çello da çalan Cemil
Bey'i virtüöz, doğaçlamacı ve besteci olarak ayrı ayrı değerlendirmek gerekir;
önceleri çok az mızrapla çalınan tanburu ut ve lavta gibi bol mızrapla çalma
tekniğini geliştirdi. Sapının çok uzun oluşu yüzünden kıvrak melodilerin
icrasına elverişli olmayan tanburu ut ve lavtalar kadar kıvrak bir çalgı olarak
kullandı. Genellikle bir buçuk oktavlık bir çalgı kabul edilen kemençeyi, tel
eklemeksizin, iki buçuk oktavlık bir ses alanına kavuşturdu. Gerek kemençeden,
gerek çellodan üstün bir yay tekniğiyle lirik taksimlerine uygun, pürüzsüz bir
ton elde etti.
Cemil Bey'in virtüözlüğünü doğaçlamacılığından ayırmak güçtür. Türk
müziğinde öteden beri çok büyük önem verilen doğaçlama, onun taksimleriyle,
sağlam cümlelerle kurulmuş üç bölümü bir form durumuna geldi. Güçlü sağ ve sol
el tekniğini sergilemekten kendini alamadığı taksimleri coşku lirizmleriyle,
birere virtüözlük gösterisi olmaktan kurtulmuştur.
Verimli bir besteci değildi.bu genellikle doğaçlamaya olan düşkünlüğüne
bağlanır.8 peşrev,7 saz semaisi ,16 şarkı,,3 oyun havası,2 ninni olmak
üzere toplam 36 yapıt besteledi.Ama bunlarla 80 dolayındaki taksim plağı
da eklenmelidir.
Başlıca yapıtları: Peşrevler, Ferahfeza, Sedaraban, Mahur; Sazsemaileri,
Ferahfeza, Şedaraban, Muhayyer, Hicazkar; Oyunhavaları, Çeçen kızı
,nihavend/Nikriz sirto;Şarkılar ;Feryat ki feryadıma imdat edecek yok(Şehnaz)
,Görmek ister gözlerim herdem seni(Hüseyni),Nazirin yok senin ey mah yerde(evç)
Taksimleri; Tanburla;Şadaraban, Gülizar, Müstear,Nihavend ll,Suzidil;kemençeyle
:Pesendide ,sultaniyegah, Hüseyni,Ferahnak, Evcara, Acemişiran, Çelloyla:Muhayyer,Bestenigar,Hüseyni;Lavtayla:Kürdilihicazkar
Yorumlar
Yorum Gönder