ÂŞIK VEYSEL


        Sivas'ın Şarkışla ilçesi Sivrialan köyünde doğmuş saz şairi (1894–1973).Ailece çiftçiydiler.Yedi yaşında yakalandığı çiçek hastalığı sonunda gözlerini kaybetti.Çevre geleneği onu sazla ilgilenmeye ve zamanla Çamşıklı Ali Ağa'dan saz dersleri almaya ve saz çalmaya başladı.Ezberlediği usta şiirlerini okudu,müziğe uydurdu.İlk evliliği mutsuz bir evliliğe dönüşmesi şairi köy köy kasaba kasaba dolaşmaya başladı.Cumhuriyetin 10.yılında Ankara'ya kadar geldi.A.Kutsi Tecer'in Sivas'ta ki öğretmenliği sırasında 1930–1934 düzenlenen halk şairleri bayramında dikkati çekti. Köy enstitülerinde saz ve Türkü öğretmenliği yaptı.İlk kitabı deyişler 1944 te basıldı.Sonraki eserleri sazımdan sesler adlı eserde toplandı.Sazla şiir söyleme tekniği  hece vezniyle dörtlük birimi daha çok koşma biçimiyle yalın dili Veysel'in tam bir halk ozanı saz şairi sayılmasını gerektirir.Çağdaş bilinçle işlediği konular zenginliği,ince duyarlığı,çok özgün ve duyulmamış imgeleriyle güncel şiirimizde onurlu bir yeri hak eder.
        Âşık Veysel aşk,doğa,tasavvufi inançlar,toplumsal gerçekler gibi,değişik konuları halk şiiri geleneği içinde ustaca birleştirmiştir.Çağdaş kültür verilerinden de yararlanarak halk şiirinin dil deyiş ve öz açısından zenginleşmesine katkıda bulunmuştur. Zengin,aydınlık,iyimser iç dünyası ,şiirlerine de yansıtmıştır.Şiirlerinde yerel deyişlerle beslenmiş arı bir dil kullanmıştır.Bilime gelişime inanan demokrasiyi yücelten ,yurt sevgisini öne alan ozan 1940 ların kültür politikasının da etkisiyle geniş kitlelerce tanınmış ve sevilmiştir.
        Doğa sevgisini ve toprağa bağlılığı güçlü bir biçimde vurgulayan "Kara toprak" şiiri ozanın duyum gücünü ,yaşamı algılayış ve yorumlayış biçimini de yansıtır.
       Şiirleri:Deyişler (1944),sazımdan Sesler (1950), Dostlar Beni Hatırlasın (1970) adlı kitaplarda toplanmıştır.
            Dost dost diye nicesine sarıldım
            Benim sadık yârim kara topraktır
            Beyhude dolandım boşa yoruldum
            Benim sadık yârim kara topraktır.
            Nice güzellere bağlandım kaldım
            Ne bir vefa gördüm ne fayda buldum
            Her türlü isteğim topraktan aldım
            Benim sadık yârim kara topraktır.
            Koyun verdi kuzu verdi süt verdi
            Yemek verdi ekmek verdi et verdi
            Kazma ile döğmeyince kıt verdi
            Benim sadık yârim kara topraktır.
        

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İMAMI AZAM EBU HANİFE İMAMI BUHARİ

HOCA SADETTİN EFENDİ

BURAK REİS