PİCASSO


PİCASSO
İspanyol ressam Madrid 1881-Cannes Mougins 1973) Gerçek adı Pablo Rıiz y Picasso.bir resim öğretmeninin oğludur.Barcelona G.Sanatlar Akademisi bir süre de 1897 de kısa sürede Madrid'deki San Fernando Akademisi’ne devam etti.1900 den kesin olarak yerleşeceği 1904 e kadar her yıl Paris'e gitti.Burada özellikle H.Toulouse -Lautrec ve P.Gauguin gibi sanatçıların pos-empresyonist resimlerinden ama aynı zamanda E.dolacroix,H.Daumier,E.Degas ve T.Steinlen gibi ressamların eserlerinden etkilendi.1901 den başlayarak 1904 e kadar süren “mavi dönem” inde Picasso,çeşitli mavi donlarının egemen olduğu hüzünlü figürsel resimlerinde ilk bağımsız biçemini geliştirdi.(Asbetnt içen kadın , 1902,Glarus,) 1904 ten sonra renk paleti yeniden canlandıysa da resimlerindeki melankolik temel duygu kaldı.1905–1906 ilk heykellerini gerçekleştirdi.1907 deki biçem değişikliğinde özellikle Afrika maskları ve ilgisini üzerinde odaklaştırdığı P.Cezanne'in yaratısı önemli bir rol oynadı.
Avignonlu kızlar onun Afrika maskları ve Cezanne'in eserleriyle olan ilişkisini en iyi biçimde yansıtır.Picasso bu tablosu ile o güne kadar ki estetik değerlerle ilgisini koparıyor,biçim ve renkleri dağıtıyor ve G.Brague ile aynı zamanda “analitik” çözümsel kübizme yöneliyordu.
Analitik dönemde yaptığı resimlerde,nesnelerin geometrik olarak açılıp soyutlanmayan yaklaşmalarına karşın,doğal çağrışımlar korunmuştur.Kübizmin 1912 de başlayan ikinci evresi “sentetik” kübizmde Picasso kolaj yöntemine başvurdu.Günlük yaşamdan çağrışımlar yapan gerçek nesnelerin tuvale yapıştırılmasına dayanan kolaj,daha önce Braque'çe denenmişti.Bu yönyemel Picasso ,eserinin doğadan değil de sanattan ya da yapma nesnelerden kaynaklanan değişik öğelerden oluştuğunu ve tuvalin iki boyutluluğunu vurguluyordu.Bu dönem eserlerinde sanatçının renkleride zengin olarak göze çarpar.
Birinci Dünya Savaşı ile birlikte Picasso’da birbirine zıt sanat eğilimlerinin aynı zamanda yan yana varlığını sürdürdü.1915 de kübist çalışmalarının yanısıra yeniden gerçekçi özellikle portreleri oluşturmaya başladı.1917 de sahne dekorları ve kostümleri tasarladı.1925 ten başlayarak gerçeküstücülüğe yaklaştıysa da genelde kübist eğilimini korudu.1934 te İspanyol gezisi onun boğa güreşi dağarcığını zenginleştirdi.Paris dünya sergisi'ndeki İspanyol pavyonu için gerçekleştirdiği dev boyutlu Guernica (1937) Madrid (Prado) sanatında bir doruk noktasını oluşturdu.Bu resim ona İspanya iç savaşı sırasında yıkılan Guernica kentinin yaşadığı felaketi esinlendirmişti.Savaş karşıtı tutumu onu ll.Dünya savaşı'ndan sonra onu yeni angajmanlar içine soktu.Savaştan sonra yeni teknikler ve konular denedi.1947 den başlayarak Cannes yolundaki Valauris'te çok sayıda boyalı seramikler ve bir dizi heykeller gerçekleştirdi.Resimde büyük ölçüde yalınlaştırılmış eğrisel bir çizgi biçimine ulaştı.1961 de sonra Cannes yakınında Mougins 'de yaşadı.Ressam ve modeli gibi neşeli parodist desen dizileri yaptı.1963 te açılan Barcelona müzesine birçok eserini bağışladı.1971 de Louvre müzesinde ikinci kez sergi açmak ile onurlandırıldı.Öldüğünde kalıtı Fransız devletine kaldı.20.yy sanatının en büyük yaratıcı ustası sayılan Picasso kübizm ile sanatçı görüş biçiminde devrim yaratması dışında usanmadan yeni denemeler yapan çalışmalarıyla bir efsane oldu.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BALTACI MEHMET PAŞA BALTAOĞLU SÜLEYMAN BEY

HOCA SADETTİN EFENDİ

ALPTİGİN ALP ER TUNGA