LAMARCK JEAN BAPTİSTE DE MONETDE

LAMARCK JEAN BAPTİSTE DE MONETDE
Fransız doğa bilimcisi (Bicardie/-bazentin-Le -Petit 1744 -Paris 1829) Soylu fakat özelliğini yitirmiş bir aileden gelmektedir gelme onbir çocuktan biri.Asker olmak istemesine karşılık babası tarafından dine yönlendirildi.Babasının ölümü üzerine bıraktığı Cizvit okulundan orduya katıldıysa da sağlığının bozulması oradan ayrılmasına neden oldu.Banka memurluğu ardından ilgi duyduğu bitkiler üzerine üç ciltlik eserini hazırlama imkanı buldu.Flore Francaise bu eserin çevrede yetişen bitkileri kapsaması ve yarattığı ilgi Buffon'un (1707- 1788) desteğiyle Bilimler Akademisi'ne seçildi.Kral bahçesi diyen anılan kuruluş Ulusal doğa tarihi müzesine dönüşünce (1793) boş yer bulunmayan botanik bölümü yerine Hayvanbilim dalında profesörlüğe getirildi.bu değişiklik onu küstürmedi.Aksine onu yaşamın evrimini araştırmaya yönlendirdi.Araştırma alanı botanik bilimi konusunda bilgisini zenginleştirdi.Botanik Ansiklopedisi ve türlerin resimleri , (poirot ile birlikte) 1783–1817,bir yandan daha geniş ufuklu çalışmalara yöneldi.Fiziksel olayların Ana Nedenleri Üzerine Araştırmalar )1794,Canlı varlıkların yapısı Üzerine araştırmalar 1802,Su bilimi(1802),Bitkilerin doğal tarihi ,(15 cilt 1803),Hayvan bilim konularındaki araştırmaları da önemli birikimlere ulaştı.Hayvanbilim felsefesi (2 cilt 1809) Omurgasız hayvanların doğal tarihi (7 cilt 1815–1822) En geniş bireşime kavuştuğu eseri İnsanın Pozitif Bilgisinin analitik sistemi (1820) Bütün bu araştırmaları kendi katkılarıyla yapan lamarck üç evliliğinde doğan sekiz çocuğu ile çok kısıntılı bir hayat sürdürmüştür.Son dönemde de gözlerinin kör olması üzerine kurutulmuş bitki koleksiyonunu elden çıkarmak zorunda kalmıştır.Çektiği maddi sıkıntı fazla olmalı ki ölümü üzerine çocukları tüm bilgi birikimi olan eserlerini elden çıkarıp satmıştır.cenazesi Bilimler Akademisi'nce kaldırıldı.

Bitkileri incelemesi sonucunda gözlediği sonsuz tür bir değişikliğine bağlayarak yavaş yavaş beliren dönüşümcülük kuramını oluşturan Lamarck;fosiller üzerine araştırma fırsatını bulunca yaşayan türlerle göçüp gitmiş olanlar arasındaki evrim köprüsünü kurdu.Ayrıntılı sınıflandırmasını gerçekleştirdi ve bilimin getirdiği felsefe görüşünü aydınlığa çıkardı.Köklü bir eğitim almamış olması zaman zaman falso vermesine yol açmıştır.Güncel kimyanın gerçeklerini bile söyleyişi ,meteoroloji olaylarının canlılar üzerindeki etkisini gözlemekle birlikte bütün etkiyi aya bağlaması,görüşlerindeki tutarsız yorumlara yol açmadı,değil.ancak güçlü gözlemleriyle elindeki koleksiyon zenginliği onu bazı açıklamalarda doğrulara getirdi.Omurgalı omurgasız tanı sözlerini ilk olarak kullandı.Türlerin gelişiminde evrimi ilk olarak o kullanmasına karşın kilisenin etkisi onun fikirlerini yıllarca geri itmiştir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İMAMI AZAM EBU HANİFE İMAMI BUHARİ

HOCA SADETTİN EFENDİ

BURAK REİS