NASİRETTİN TUSİ
NASİRETTİN TUSİ
İranlı Filozof ve gök bilimci.Tus 1201-Bağdat 1274Babasıından ilk felsefe ve din bilgilerini öğrendi.Çağının ünlü bilginlerinden Feridettin Nişaburi'den felsefe,Kemalettin Hasib'ten Gökbilim ve matematik,Burhanettin Hemedani'den hadis okudu.Çalışmalarını daha çok mantık,matematik,gök bilim ahlak ve felsefe konularında sürdürdü.Özellikle gökbilim sorunlarını kendi geliştirdiği gözlem yöntemiyle çözümlemeyi amaçlayan çalışmaları ona büyük bir ün kazandırdı.İsmailiye mezhebinin kurucusu ve Kuhistan valisi olan Nasirettin Abdurrahman bin Mansur'un buyruğu üzerine bir süre Alamut Kalesi’nde gözaltına alındı.
1247 ye kadar süren gözaltı yaşamını Moğol hükümdarı Hülagü Han'ın bu yöreleri ele geçirmesi ile sona erdi.Hülagü Han'ca saraya alınıp kendisine saray nazırı ve danışmalığı görevi verildi.Hülagu'nun ölümünden sonra oğlu Abaka Han'ca da görevinde bırakıldı.bu görevi sırasında dünyanın en ünlü bilim kurumlarından biri olan Meraga gözlemevini kurdu.Felsefede Aristoteles'çi meşşailik akımına bağlıydı.akıl ilkeleriyle Şii inancını bağdaştırmaya çalıştı.Ona göre insan tüm davranış ve eylemlerinde akla uymalı,aklı kendine kılavuz edinmeli.Ahlak-ı Nasır adlı eserinde yeni biri ahlak anlayışı geliştirdi.ahlakın temelini eğitime bağlaması yaşadığı çağ için ileri bir anlayıştır.Ona göre eğitim çocuğu istenilen biçime sokmak için değil,tersine,çocuğu yeteneğine en uygun biçime sokmak için gereklidir.Zic-i İlhani adlı gökbilim eseri bu alanda yakın zamana kadar batılılarca da en önemli kaynak sayıldı.Eserleri Zic-i İlhani,ahrir-i Öklides,Nasır'ın ahlakı,Yaşam belgesi,İnançların ayırımı,Seçkinlerin nitelikleri,gökbilim Belgesi
1247 ye kadar süren gözaltı yaşamını Moğol hükümdarı Hülagü Han'ın bu yöreleri ele geçirmesi ile sona erdi.Hülagü Han'ca saraya alınıp kendisine saray nazırı ve danışmalığı görevi verildi.Hülagu'nun ölümünden sonra oğlu Abaka Han'ca da görevinde bırakıldı.bu görevi sırasında dünyanın en ünlü bilim kurumlarından biri olan Meraga gözlemevini kurdu.Felsefede Aristoteles'çi meşşailik akımına bağlıydı.akıl ilkeleriyle Şii inancını bağdaştırmaya çalıştı.Ona göre insan tüm davranış ve eylemlerinde akla uymalı,aklı kendine kılavuz edinmeli.Ahlak-ı Nasır adlı eserinde yeni biri ahlak anlayışı geliştirdi.ahlakın temelini eğitime bağlaması yaşadığı çağ için ileri bir anlayıştır.Ona göre eğitim çocuğu istenilen biçime sokmak için değil,tersine,çocuğu yeteneğine en uygun biçime sokmak için gereklidir.Zic-i İlhani adlı gökbilim eseri bu alanda yakın zamana kadar batılılarca da en önemli kaynak sayıldı.Eserleri Zic-i İlhani,ahrir-i Öklides,Nasır'ın ahlakı,Yaşam belgesi,İnançların ayırımı,Seçkinlerin nitelikleri,gökbilim Belgesi
Yorumlar
Yorum Gönder