MOLLA GÜRANİ AHMED BİN İSMAİL
MOLLA GÜRANİ AHMED BİN İSMAİL
Osmanlı Şeyhülislamı (Şehrizor 1416-İstanbul 1488) Küçük yaşta Kur'an hıfzetti.Arapça öğrendi.16 yaşında Şam'da çalıştı.Kudüs üzerinden Kahire'ye gitti.Hadis ve Fıkıh dersleri aldı.Memluk sultanları katında yapılan toplantılarda kendini gösterdi.Berkuki'ye Medresesine Müderris oldu.
Ebu Hanife soyundan Hamideddin Numani ile tartışması sonucunda hapsedildi.Görevinden alınarak Şam'a sürüldü.Memluk Ülkesinde yaşayamayacağını anlayınca İstanbul'a geldi.Molla Yegan aracılığı ile ll.Murat 'ın katına çıkarıldı.Bursa'da Müderrisliğe gönderildi.Daha sonra Manisa'ya Şehzade Mehmet'in Hocalığına gönderildi.
Sıkı Disiplini ile Şehzade ye Kur'an-ı ezberlettiği dayağa başvurmaktan çekinmediği söylenir.İstanbul'un fethinde hazır bulunduğu için parlak bir biçimde kaleme aldığı Fetihname'si ünlüdür.Fatih tahta çıktıktan sonra Kazasker oldu.Bir ara Bursa Kadılığına gönderildi.Fatih ile anlaşmazlığa düşünce görevinden alındı.Hacca gitti.dönüşünde Şam'da klaldı.Fatih^'in çağrısı üzerine İstanbul'a döndü.1457 de daha yüksek bir aylıkla Bursa kadılığına ikinci kez atandı.1480 de Şeyhul islam oldu ve ölümüne kadar bu görevi sürdürdü.Güranî ilk önemli eseri olan "Tefsir" ini padişaha (Fatih'e) sunduktan sonra Şeyhülislamlığa getirildi. Bu din bilgini, ilmî çalışmalarının yanısıra çeşitli sanat dallarıyla, özellikle şiirle de ilgilendi Gayetü'l-Mesanî fî Tefsir-i Kelamü'r-Rabbanî (Allah Kelamının Açıklanması yolunda Tekrarın Gayesi), El-Kevserü'l-Câri ilâ Riyaz-i Sahihü'l-Buhari (Sahihü'l-Buhari'nin Bahçelerine Akan Kevser), Kesfü'l-Esrar an Kira'at-i Eimmetü'l-Ahyâr (Hayırlı imamların Okuyuşu Konusundaki Sırların Açıklanışı) adli eserleri dışında, İstanbul’un, fethini anlatan bir de Fetihname'si vardır.
Osmanlı Şeyhülislamı (Şehrizor 1416-İstanbul 1488) Küçük yaşta Kur'an hıfzetti.Arapça öğrendi.16 yaşında Şam'da çalıştı.Kudüs üzerinden Kahire'ye gitti.Hadis ve Fıkıh dersleri aldı.Memluk sultanları katında yapılan toplantılarda kendini gösterdi.Berkuki'ye Medresesine Müderris oldu.
Ebu Hanife soyundan Hamideddin Numani ile tartışması sonucunda hapsedildi.Görevinden alınarak Şam'a sürüldü.Memluk Ülkesinde yaşayamayacağını anlayınca İstanbul'a geldi.Molla Yegan aracılığı ile ll.Murat 'ın katına çıkarıldı.Bursa'da Müderrisliğe gönderildi.Daha sonra Manisa'ya Şehzade Mehmet'in Hocalığına gönderildi.
Sıkı Disiplini ile Şehzade ye Kur'an-ı ezberlettiği dayağa başvurmaktan çekinmediği söylenir.İstanbul'un fethinde hazır bulunduğu için parlak bir biçimde kaleme aldığı Fetihname'si ünlüdür.Fatih tahta çıktıktan sonra Kazasker oldu.Bir ara Bursa Kadılığına gönderildi.Fatih ile anlaşmazlığa düşünce görevinden alındı.Hacca gitti.dönüşünde Şam'da klaldı.Fatih^'in çağrısı üzerine İstanbul'a döndü.1457 de daha yüksek bir aylıkla Bursa kadılığına ikinci kez atandı.1480 de Şeyhul islam oldu ve ölümüne kadar bu görevi sürdürdü.Güranî ilk önemli eseri olan "Tefsir" ini padişaha (Fatih'e) sunduktan sonra Şeyhülislamlığa getirildi. Bu din bilgini, ilmî çalışmalarının yanısıra çeşitli sanat dallarıyla, özellikle şiirle de ilgilendi Gayetü'l-Mesanî fî Tefsir-i Kelamü'r-Rabbanî (Allah Kelamının Açıklanması yolunda Tekrarın Gayesi), El-Kevserü'l-Câri ilâ Riyaz-i Sahihü'l-Buhari (Sahihü'l-Buhari'nin Bahçelerine Akan Kevser), Kesfü'l-Esrar an Kira'at-i Eimmetü'l-Ahyâr (Hayırlı imamların Okuyuşu Konusundaki Sırların Açıklanışı) adli eserleri dışında, İstanbul’un, fethini anlatan bir de Fetihname'si vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder